Jak rozwiązać spółkę komandytową? Część 1

Zmiany w ustawie o CIT skutkujące opodatkowaniem spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych stawiają pod znakiem zapytania dalszą celowość prowadzenia działalności gospodarczej w tej właśnie formie.

Oprócz możliwości przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną lub spółkę z o.o. istnieje także możliwość  jej rozwiązania.

Jakie są sposoby rozwiązania spółki komandytowej?

  1. Zasadniczym sposobem rozwiązania spółki komandytowej jest przeprowadzenie jej likwidacji.

Likwidacja ma na celu zakończenie bieżących interesów spółki, upłynnienie majątku oraz w razie możliwości podział pozostałego majątku pomiędzy wspólników. Nie jest to rozwiązanie tanie i szybkie.

  • Jednak oprócz ww. formalnej procedury do rozwiązania spółki komandytowej może dojść także bez konieczności przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.

W tym artykule opiszę ci pierwszy sposób rozwiązania spółki czyli przeprowadzenie jej likwidacji.

Likwidacja spółki – krok po kroku

  1. Wszyscy wspólnicy spółki komandytowej (komandytariusze i komplementariusze) podejmują jednomyślnie uchwałę/y o:
  2. rozwiązaniu spółki;
  3. powołaniu likwidatorów spółki (którymi mogą być wspólnicy lub osoby trzecie);
  4. sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów;
  5. o wyznaczeniu osoby zobowiązanej do przechowania ksiąg i dokumentów spółki przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Forma: Uchwała o rozwiązaniu spółki komandytowej – forma aktu notarialnego.

Wyznaczeni likwidatorzy muszą zgłosić otwarcie likwidacji do KRS, wskazując dane likwidatorów, ich adresy oraz sposób reprezentacji spółki.

Opłata: Składając wniosek o wpis likwidacji do rejestru wnioskodawca uiszcza opłatę sądową w wysokości 250 zł oraz opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w wysokości 100 zł.

Oprócz wymaganych formularzy KRS należy do wniosku dołączyć dokumenty:

  • uchwała o rozwiązaniu spółki z powołaniem likwidatorów;
  • zgoda likwidatorów na pełnienie funkcji;
  • lista likwidatorów z adresami do doręczeń.
  • Likwidatorzy podejmują następnie czynności likwidacyjne – kończą bieżące interesy spółki, ściągają wierzytelności, wypełniają zobowiązania i upłynniają majątek spółki.
  • Po przeprowadzeniu czynności likwidacyjnych, likwidatorzy muszą zgłosić zakończenie likwidacji i złożyć wniosek o wykreślenie spółki z KRS.

Likwidatorzy dokonują zamknięcia likwidacji i składają wniosek o wykreślenie spółki
z KRS na formularzu KRS-X2 wraz z następującymi dokumentami:

  • bilans likwidacyjny na dzień zakończenia likwidacji;
  • oświadczenie likwidatorów, że likwidacja została ukończona;
  • uchwała o wyznaczeniu przechowawcy ksiąg i dokumentów rozwiązanej spółki (o ile taki dokument nie został złożony podczas zgłaszania otwarcia likwidacji spółki w KRS);
  • oświadczenie o braku toczących się postępowań sądowych, administracyjnych, komorniczych oraz o zaspokojeniu wszystkich wierzytelności.

Opłata: Składając wniosek o wykreślenie wnioskodawca uiszcza opłatę sądową w wysokości 300 zł oraz opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w wysokości 100 zł.

Sprawozdawczość w likwidacji – należy pamiętać o sporządzeniu bilansu na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji, a w przypadku gdy likwidacja trwa dłużej niż rok – o sporządzeniu sprawozdania finansowego na dzień kończący każdy rok obrotowy.

Jak wynika z ww. opisów procedura jest czasochłonna i wymaga ścisłej współpracy między spółką/ewentualnie jej pełnomocnikiem a profesjonalnym biurem rachunkowym.

Dodaj komentarz