Zmiany w ustawie o CIT skutkujące opodatkowaniem spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych stawiają pod znakiem zapytania dalszą celowość prowadzenia działalności gospodarczej w tej właśnie formie.
Oprócz możliwości przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną lub spółkę z o.o. istnieje także możliwość jej rozwiązania.
Jakie są sposoby rozwiązania spółki komandytowej?
- Zasadniczym sposobem rozwiązania spółki komandytowej jest przeprowadzenie jej likwidacji.
Likwidacja ma na celu zakończenie bieżących interesów spółki, upłynnienie majątku oraz w razie możliwości podział pozostałego majątku pomiędzy wspólników. Nie jest to rozwiązanie tanie i szybkie.
- Jednak oprócz ww. formalnej procedury do rozwiązania spółki komandytowej może dojść także bez konieczności przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.
W tym artykule opiszę ci pierwszy sposób rozwiązania spółki czyli przeprowadzenie jej likwidacji.
Likwidacja spółki – krok po kroku
- Wszyscy wspólnicy spółki komandytowej (komandytariusze i komplementariusze) podejmują jednomyślnie uchwałę/y o:
- rozwiązaniu spółki;
- powołaniu likwidatorów spółki (którymi mogą być wspólnicy lub osoby trzecie);
- sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów;
- o wyznaczeniu osoby zobowiązanej do przechowania ksiąg i dokumentów spółki przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Forma: Uchwała o rozwiązaniu spółki komandytowej – forma aktu notarialnego.
Wyznaczeni likwidatorzy muszą zgłosić otwarcie likwidacji do KRS, wskazując dane likwidatorów, ich adresy oraz sposób reprezentacji spółki.
Opłata: Składając wniosek o wpis likwidacji do rejestru wnioskodawca uiszcza opłatę sądową w wysokości 250 zł oraz opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w wysokości 100 zł.
Oprócz wymaganych formularzy KRS należy do wniosku dołączyć dokumenty:
- uchwała o rozwiązaniu spółki z powołaniem likwidatorów;
- zgoda likwidatorów na pełnienie funkcji;
- lista likwidatorów z adresami do doręczeń.
- Likwidatorzy podejmują następnie czynności likwidacyjne – kończą bieżące interesy spółki, ściągają wierzytelności, wypełniają zobowiązania i upłynniają majątek spółki.
- Po przeprowadzeniu czynności likwidacyjnych, likwidatorzy muszą zgłosić zakończenie likwidacji i złożyć wniosek o wykreślenie spółki z KRS.
Likwidatorzy dokonują zamknięcia likwidacji i składają wniosek o wykreślenie spółki
z KRS na formularzu KRS-X2 wraz z następującymi dokumentami:
- bilans likwidacyjny na dzień zakończenia likwidacji;
- oświadczenie likwidatorów, że likwidacja została ukończona;
- uchwała o wyznaczeniu przechowawcy ksiąg i dokumentów rozwiązanej spółki (o ile taki dokument nie został złożony podczas zgłaszania otwarcia likwidacji spółki w KRS);
- oświadczenie o braku toczących się postępowań sądowych, administracyjnych, komorniczych oraz o zaspokojeniu wszystkich wierzytelności.
Opłata: Składając wniosek o wykreślenie wnioskodawca uiszcza opłatę sądową w wysokości 300 zł oraz opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w wysokości 100 zł.
Sprawozdawczość w likwidacji – należy pamiętać o sporządzeniu bilansu na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji, a w przypadku gdy likwidacja trwa dłużej niż rok – o sporządzeniu sprawozdania finansowego na dzień kończący każdy rok obrotowy.
Jak wynika z ww. opisów procedura jest czasochłonna i wymaga ścisłej współpracy między spółką/ewentualnie jej pełnomocnikiem a profesjonalnym biurem rachunkowym.